Welkom bij Mier Fysiotherapie, bellen of appen: 06-21946183 of maak een afspraak via Contactformulier

Patiëntervaringen

De heer K. 74 jaar over Combizorg

Goed gemutst en vol enthousiasme komt twee keer per week meneer K. naar het Paramedisch Centrum. Sinds de opening van het PMC is er voor hem het één en ander veranderd. Van hulp thuis en fysiotherapie aan huis, is deze senior sinds een aantal maanden met veel plezier aan het bewegen in de oefenzaal. Ik vroeg hem naar zijn ervaringen met het PMC.
Een stukje voorgeschiedenis kan in dit verhaal niet ontbreken. Meneer K. vertelt openhartig. Het begon met minder mobiel worden, het lopen ging steeds moeilijker. Via de huisarts werd hij doorverwezen naar het ziekenhuis voor diverse onderzoeken. Uiteindelijk kwam de diagnose MS aan het licht, nu drie jaar geleden. Maar al sluimerend zo’n tien tot vijftien jaar aanwezig. En dan wordt door afnemende krachten de wereld een heel stuk kleiner. Maar tegenover mij zit een positief ingesteld mens. 

Via via kwam meneer K. in contact met Buurtzorg en daarover niets anders dan lof. Door de samenwerking met Mier Fysiotherapie en ook ergotherapie de Jonge & Roorda is zijn leven weer een stukje aangenamer geworden.
Met rollator heeft hij zich een tijdje weten te redden, maar het slechte lopen en de angst te kunnen vallen, beperkten hem in zijn bewegingsvrijheid. De ergotherapeut heeft ervoor gezorgd dat hij twee rolstoelen kreeg en zijn huis is veiliger gemaakt. De fysiotherapeut kwam aan huis om te bewegen en oefenen. 

Ook de Buurtzorg, die elke dag komt, heeft dagelijks bewegen overgenomen. Maar tegenwoordig niet meer op maandag en donderdag… Als meneer K. een afspraak in het PMC heeft, dan worden de krachten gespaard. “Een geweldig apparaat, die Omnia”. Volgens meneer K. zijn er wel dertig tot veertig oefeningen die hij ondanks zijn beperkingen kan uitvoeren. Vol overgave wordt er touwgetrokken, met de bal-stang geduwd, squats aan de rekstok gedaan, geschommeld en stukjes gelopen.  Dit alles onder toeziend oog van onze fysiotherapeuten. “Het is allemaal geweldig, het verdient een pluimpje”. De samenwerking met verschillende disciplines is een uitkomst, vooral ook voor ouderen. Die weten toch niet zo snel hoe hulp te vragen en hoe hulp te regelen. Door de samenwerking binnen het PMC wordt alle benodigde zorg ingeschakeld.
Meneer K. vindt het fijn om hier te komen trainen. De oefensessies in het PMC zijn een mooie onderbreking in zijn leven. En weer of geen weer, het weerhoudt hem niet om te komen. Het bewegen heeft een positieve invloed op zijn welbevinden. Ook al zijn er dagen dat meneer minder kracht heeft, meneer K. geniet van wat hij nog wel kan en laat zich niet ontmoedigen door wat hij niet meer kan. Bedankt voor het interview en we wensen u nog heel veel fijne oefensessies in de oefenzaal!

Mw. P. 57 jaar over Combizorg

Tijdens de HIIT-trainingen van Anita en Teun, in het PMC, is (bijna) altijd mw. P. uit Harkstede aanwezig. Soms wel drie keer in de week komt ze sporten, gedisciplineerd en met veel enthousiasme. Nu blijkt dat mw. P. vanaf juli 2018 al 17 kilo is afgevallen! Goede reden om eens even aan haar te vragen hoe ze dit, in zo’n korte tijd, voor elkaar heeft gekregen.

Waarom heb je afgelopen juli besloten om af te  gaan vallen?
“Het voornemen af te vallen heb ik sinds eind 2017. Ik was in de loop van de jaren nogal veel dikker geworden en ik had daar steeds meer last van. Moe, langzaam, slecht slapen, kleding paste niet meer lekker tenzij flink ruim en elastisch. Daarnaast had ik al jaren last van mijn rug- en nekspieren en, ondanks de goede behandelingen bij fysiotherapeut Reinesta, vond ik dat het herstel erg langzaam ging. En omdat dat niet aan de fysiotherapie lag maar aan mijn leefstijl en algehele conditie, werd het tijd het roer om te gooien.”

Heb je daarvoor weleens een poging tot afvallen gedaan? Lukte dat, of niet? Waarom wel of niet?
“Jazeker, en dat lukte altijd als ik me 100% voorneem kilo’s kwijt te raken via een (meestal crash) dieet. Maar vooral crash-diëten zijn tijdelijk en breken eerder spieren af dan vet. Helaas heb ik ook last van het jojo-effect. En ik had dit keer niet de moed weer maanden op te weinig calorieën te gaan leven.” 

Hoe kwam je bij het idee om bij Anita en Teun HIIT- training te gaan volgen? Is deze training toegespitst op het verbranden van calorieën?
Over het HIIT programma las ik in de nieuwsbrief en Reinesta vertelde er natuurlijk ook over. HIIT is gericht op het verbranden van calorieën, maar focust ook op het versterken van je spierkracht (alle spieren komen aan bod), balans en conditie. Doordat je spieren sterker worden en in massa toenemen, verbrand je automatisch meer calorieën.”

Je hebt ook contact gezocht met Jacqueline Drenth van Diëtistenpraktijk Groningen. Hebben jullie samen een plan opgesteld? Hoe zijn jullie te werk gegaan?
“De reden dat ik contact opnam met Jacqueline is omdat ik 2 keer in de week trainde zonder af te vallen. Daarom ben ik op een gegeven moment 3 keer in de week gaan trainen, maar ik viel nog steeds geen gram af. Ik wilde weten wat ik niet goed deed, en wilde vooral ook graag advies over verstandig en verantwoord afvallen.
In de 2 weken voorafgaande aan mijn eerste afspraak met Jacqueline heb ik dagelijks in een lijstje eerlijk en precies bijgehouden wat ik at en dronk, wanneer en hoeveel.
Dit bleek een heel nuttig overzicht te zijn; Jacqueline kon zo direct zien waar ik te weinig en waar ik teveel van at, waardoor ook helder werd waarom ik ondanks 3 keer per week HIIT toch niet afviel.
We hebben besproken wat mijn streefgewicht is en welk dieet mij het beste zou passen. Omdat ik geen moed en trek had in een laag calorieën dieet van kleine porties en magere producten, zijn we uitgekomen op het koolhydraatarm dieet.
Dit dieet verbiedt feitelijk alleen suikers. In de praktijk betekent dat geen of heel weinig brood, aardappels, pasta en rijst, geen suiker, beperkt fruit. Wel veel groente, eiwitten en vetten. Lekker eten is geen probleem!
Jacqueline heeft mij na deze eerste afspraak een dieetadvies gemaild, met menu voorbeelden en lijstjes producten met het aantal koolhydraten. Daarnaast ook advies over bijvoorbeeld extra vitamines en vezels, en de minimale (50) hoeveelheid koolhydraten. Je mag namelijk absoluut niet op nul koolhydraten uitkomen.
Tijdens de tweede afspraak, na een aantal weken, was ik al een paar kilo kwijt en dat motiveert natuurlijk!
Toen ik voor de derde keer bij Jacqueline was, constateerden we dat ik op de goede weg was. Ik had nog wat vragen over de periodes waarin je niet afvalt (die zijn er) en wat dan het beste is om te doen.
We hebben afgesproken dat ik in maart 2019 weer een afspraak maak omdat ik dan verwacht al mijn streefgewicht te hebben bereikt. En dan breekt een nieuwe fase aan, namelijk op gewicht blijven.”

Kun je de trainingen en dieet goed volhouden? Heb al begrepen dat je heel veel zelfdiscipline hebt! Hoeveel kilo ben je inmiddels kwijt? Wat motiveert je zo om door te gaan?
“HIIT 3 keer per week is prima vol te houden. Het is vlakbij, ik wandel naar het PMC. Het is gezellig met kleine groepen, de oefeningen doe je op je eigen niveau en als het nodig is geven Anita en Teun alternatieve oefeningen die passen bij je fysieke mogelijkheden (stel je hebt een schouderblessure bijvoorbeeld). Wat heel erg motiveert is dat je na verloop van tijd echt merkt dat je inspanningen effect hebben, je spieren worden sterker, je voelt dat je lichaam makkelijker beweegt en dat oefeningen die eerst niet lukten nu wel lukken. Een voorbeeld daarvan zijn de beruchte sit-ups (buikspieren!). Die kon ik echt niet 😊, en nu is een serie sit-ups gewoon te doen! Het gaat ook veel beter met mijn rug, nek en schouders, kortom ik ben fitter en sterker. 
Het dieet is goed vol te houden omdat het werkt en omdat je gewoon lekker en genoeg kunt blijven eten, met af en toe een wijntje. De moeilijkste periode is de eerste 2 weken. Daarin moet je uitzoeken welke producten veel koolhydraten bevatten, welke geen, oftewel waar je je boodschappenkarretje mee vol mag laden en wat er niet meer in mag. Veel etiketten lezen dus. En het lijstje van Jacqueline hielp.
Daarnaast moet je lichaam wennen aan koolhydraatarm en overschakelen naar vetverbranding, wat Jacqueline al had voorspeld. De eerste 1 à 2 weken voelde ik me niet heel goed, soms slechte concentratie, licht in het hoofd, zweterig. Maar dat gaat over en dan wordt het leuk, want je gaat afvallen zonder honger.
Inmiddels ben ik ruim 17 kilo kwijt. Echt heerlijk. Ik beweeg makkelijker en sneller, slaap al beter, voel me lichter, heb meer energie en ben in een beter humeur. Het is hierdoor niet moeilijk door te gaan met dit dieet. Ik weet zeker dat ik mijn streefgewicht hiermee ga bereiken. Tijdens de feestdagen heb ik me nergens aan gehouden, en lekker kerstbrood, gebakken aardappeltjes en chocolaatjes gegeten. Ik merkte direct dat je je dan minder fit voelt (veel suikers), dus het was geen straf op 2 januari mijn KH-arme dieet weer op te pakken! Ik voel me weer fris.”

Heb je tips of trucs voor mensen die ook willen gaan afvallen?
“Ik kan alleen maar mijn persoonlijke ervaring delen, het is voor iedereen weer anders wat je motiveert.
Voordat je start, moet je je goed voorbereiden. Je moet het echt willen, vastbesloten zijn door te zetten, hulp van diëtisten niet te schuwen en vooraf accepteren dat je niet iedere week kilo’s zult kwijtraken dus stel jezelf realistische doelen. Bedenk daarom, voordat je begint, hoe je het gaat aanpakken. Ik ben bijvoorbeeld blij dat ik naar de diëtiste ben gestapt en niet weer zelf heb lopen prutsen.
Wat mij heeft geholpen en gemotiveerd: besluit dat je wilt afvallen, houd eerst minstens twee weken eerlijk bij hoe je nu leeft (qua beweging) en eet. Bespreek dit met een diëtist, bespreek wat je wilt bereiken en vooral wat je denkt te kunnen volhouden en waar je tegenop ziet. Als je aardappels/patat, brood, pasta en rijst niet kunt missen, dan is een koolhydraatarm misschien niet het geschikte dieet voor jou. Kies daarom een traject waar je in gelooft en waar je blij van wordt.
Ik heb mijn streefgewicht nog niet bereikt en ik heb ook nog geen ervaring met hoe mijn dieet er uit zal gaan zien als ik kan stoppen met afvallen en op gewicht moet gaan blijven.
Maar tot nu toe heeft het PMC, met de combinatie fysiotherapeut, HIIT en diëtist, mij een blijer en fitter mens gemaakt.”

De heer A. 51 jaar over therapie op afstand tijdens de lockdown

Wonderbaarlijke genezing of virtuele vakmanschap van de fysiotherapeute?
Deze bijzondere tijden met Corona zorgen er voor dat ik fulltime achter de laptop mijn werk doe in plaats van regelmatig (inter)nationale zakenreizen.
Door de verkeerde werkhouding begonnen de nekklachten en mijn blikveld kwam niet verder dan het toetsenbord en het scherm van de laptop.
Normaliter een goede reden om Reinesta te bellen om me te laten behandelen. Maar ja, hoe doe je dat op anderhalve meter afstand? Toch maar gebeld om te kijken wat ze kan doen.
‘Geen probleem’, zegt Reinesta, ‘je bent toch gewend aan videoconferences, skype, facetime, beeldbellen etc?’ (-ja, hoezo?), ‘nou, dan gaan we dit ook gewoon op die manier oplossen’.
En ja het werkt. Via een beveiligde video verbinding is me exact uitgelegd wat ik moest doen. Dat voelde al direct goed. (bijna net zo goed als naar de behandelkamer toe gaan). Met nog de oefeningen per e-mail was het in een mum van tijd achter de rug.

Complimenten voor de creatieve fysiotherapeute die ondanks de beperkende omstandigheden toch zoekt naar mogelijkheden!

Kapster Miranda over preventieve therapie op de werkvloer

Naast de behandelingen in de praktijk of de trainingssessies in de oefenzaal komt een fysiotherapeut ook wel eens op locatie. Zo bezocht Reinesta de kapsters van kapsalon ’t Hoekje in Schildwolde om een optimale en rugsparende werkhouding door te nemen. Want hoe voer je nu je werk uit zonder dat je daarvan klachten krijgt? Of hoe kun je nu het beste mensen die klachten hebben, of door hun leeftijd minder mobiel zijn, zo goed mogelijk in de kappersstoel te helpen?

Ik liep al langere tijd tegen hetzelfde probleem aan, altijd last in het midden van mijn rug. Ik kom al langere tijd bij Reinesta en we hebben het wel vaker over de werkzaamheden gehad en waar ik het meeste last ervaar. Voor mij is dat achter de wasbak werken. Toen stelde Reinesta voor om langs te komen op mijn werkplek, om te kijken wat het probleem was. Ze zag gelijk wat verkeerd ik deed en ik was me er eigenlijk helemaal niet bewust van dat ik in zo rare positie zat, Reinesta heeft me uitgelegd wat ik beter kan doen, en daarna een foto van mij gemaakt hoe ik eerst zat, en hoe ik nu zit na haar tips. Echt een wereld van verschil! Nu doe ik goed mijn best om er over na te denken hoe ik ga zitten als ik klanten ga uitspoelen in de wasbakken.

Mw. P. 52 jaar over NMES

Ik heb chronische rug-, nek- en schouderklachten en ben hiervoor al heel lang bij Mier Fysiotherapie onder behandeling. De klachten heb ik eigenlijk al mijn hele volwassen leven. Toen ik 18 was heb ik een hernia gehad en daarna nog regelmatig verschillende andere klachten. Af en toe zijn deze opgelost met een operatie maar soms ook met fysio en rust. De afgelopen jaren ben ik na een ongeluk ook weer onder behandeling geweest bij Mier. Daardoor ken ik Reinesta goed en weet ik ook dat als er een behandeling komt waarvan ze denkt dat die goed is voor mij dat ik dat in vertrouwen kan aangaan.

Zij vertelde over deze nieuwe behandeling, de NMES en het leek me prima dit uit te proberen. Aan het auto-ongeluk heb ik hersenletsel overgehouden waardoor ik last heb van prikkels en prikkelverwerking wat er soms voor zorgt dat ik niet goed kan voelen of ik veel pijn heb en waar mijn grenzen liggen. In het begin van de therapie bleek dat er ook een groot verschil zat tussen mijn belastbaarheid aan mijn linker en mijn rechterkant. Dat is gelijk ook een handicap bij trainen, want als je niet goed voelt wat je wel en niet kan dan is de kans bij mij dat ik te veel doe heel groot en dat er dan een blessure optreedt.

De NMES ben ik begonnen staand uit te voeren, maar dat was eigenlijk wat te zwaar in combinatie met de oefeningen en dus hebben we besloten het eerst liggend op de behandeltafel te doen. Meestal heb ik programma ontspanning of regeneratie. Ook stofwisseling hebben we geprobeerd, maar ontspanning is voor mij de beste optie, want in balans komen is veelal mijn eerste noodzaak.

Een aantal maanden heb ik wekelijks NMES gehad. In het begin was ik ontzettend moe na een sessie. Dit had Reinesta me al voorspeld en ook dat ik dan een beetje rust moest nemen na die tijd. Dat moest ik ook echt doen want ik lag ’s avonds uitgeteld op de bank. Het is ook een paar keer gebeurd dat ik de eerste 2 dagen na de behandeling nog heel moe was en weinig kon. Op een gegeven moment, na een aantal weken, veranderde dat en merkte ik dat ik direct na de behandeling vooral moet uitrusten en water drinken en dat ik de daarop volgende dagen weer genoeg energie had.

Tijdens een hertest bleek mijn links rechts verschil te verdwijnen, maar het meest opvallend vond ik dat ik beter ging voelen wanneer het apparaat mijn spieren stimuleerde, dus mijn prikkelverwerking in de hersenen verbeterde naarmate ik langer NMES onderging.

Wat ik vooral merkte als effect van NMES is dat ik veel minder last heb van hoofdpijn en de fysieke klachten die ik krijg door afgenomen prikkelverwerking. Mijn hoofd en lijf zijn meer één geheel. Ik heb meer energie en ik voel me veel soepeler. Ik kan makkelijker opstaan na slapen of als ik lang in een houding heb gezeten. Ik ben sterker en heb meer uithoudingsvermogen gekregen. Het kost me bijvoorbeeld minder moeite om lang te wandelen of de trap op te lopen.
Deze vooruitgang werd bevestigd door de metingen van mijn diëtist waar ik heen ga omdat ik mijn verhoogde cholesterol wil aanpakken met gezonde voeding. Ik heb met de NMES veel meer spiermassa omgezet uit vetmassa.

Al met al is mijn hele welbevinden enorm toegenomen door een aantal maanden NMES. Het is voor mij een goede trainingsmethode omdat ik altijd heel graag actief iets wil doen aan mijn gezondheid, maar ik door mijn afgenomen prikkelverwerking voortdurend over mijn grenzen ga en in overbelasting strand. In de loop der jaren heb ik ervaring opgedaan met oefentherapie, manueel therapie, massage, dry needling en pilates maar ik heb gemerkt dat NMES voor mij de meest complete training is wat me het minste energie kost en het meeste effect oplevert.

Ik zou NMES willen aanbevelen aan alle mensen die revalideren na bijvoorbeeld hersenletsel of Corona en zich nog te moe voelen om dingen te gaan doen, zodat ze zich sneller fit voelen en sneller meer kunnen gaan bewegen.

Mw. H. 47 jaar over longfysiotherapie

Door mijn hyperventilatie en chronische pijn in mijn hele lichaam ben ik bij Mier fysiotherapie terechtgekomen. Ik had al een tijdje last van allerlei klachten en kon er niet goed achter komen wat het was. Na een afspraak met Ilse kwamen we erachter dat ik chronische hyperventilatie heb. Ik heb oefeningen voor mijn ademhaling gekregen en deskundig advies en tips gehad. Hierdoor kreeg ik weer meer vertrouwen in mijn lichaam. Ik voel de hyperventilatie nu aankomen en daardoor kan ik er snel iets mee doen, zodat ik mijn ademhaling weer snel onder controle heb.

Ik voel me op mijn gemak in de praktijk en ervaar deskundige hulp en een luisterend oor. Voor mijn spierpijn, krampen, zenuw en gewrichtspijn heb ik nu NMES therapie. Het is een hele bijzondere ervaring en ik kan zeggen dat het mij helpt, mijn klachten zijn enorm afgenomen en ik voel me weer sterker. Ik ben zeer tevreden over de wijze waarop ik geholpen word in deze praktijk, deskundig, laagdrempelig en professioneel.  Vooral het samen zoeken naar een oplossing bevalt heel goed. De praktijk straalt netheid en deskundigheid uit en dat vind ik belangrijk.